
Titlu: Cum gândesc consumatorii. Aspecte esențiale pentru studiile de piață
Autor: Gerald Zaltman
Editura: Polirom
Anul apariției: Iași, 2007
Traducere: Cristina Popa
ISBN: 978-973-46-0743-3
10 idei care mi-au plăcut din “Cum gândesc consumatorii”
- Majoritatea gândurilor și a sentimentelor care influențează comportamentul consumatorilor și al managerilor au loc la nivelul inconștientului;
- Managementul e universul nostru, consumatorul e centrul lui, iar imaginația e granița;
- Oricât de incredibil ar părea, motivele eșecurilor se reduc la un adevăr comun și înșelător de simplu: există prea mulți specialiști în marketing care nu înțeleg modul în care interacționează mintea lor și cea a consumatorilor;
- În cele din urmă, specialiștii în marketing încep să-și dea seama că mintea lor funcționează în același mod cu cea a consumatorilor;
- Specialiștii în marketing sunt de părere că pot diviza cu acuratețe și pot înțelege experiențele consumatorilor pe “porțiuni”, cum ar fi o porțiune cu gânduri, alta cu ce se întâmplă la nivelul corpului lor și alta cu ce se petrece în mediul înconjurător. În plus, ei presupun că ceea ce se întâmplă la nivelul fiecărei “porțiuni” nu are foarte mare mare legătură cu ceea ce se petrece în celelalte. În realitate, consumatorii nu-și trăiesc viața compartimentat, așa cum sunt organizate universitățile și companiile. Mintea, creierul, corpul și lumea exterioară se influențează mai degrabă reciproc, într-un mod fluid și dinamic;
- Conceptul de inconștient cognitiv, numit uneori și “rațiune inconștientă” se referă la procesele mentale ce operează în afara conștiinței consumatorilor și care, împreună cu procese conștiente, formează modul în care aceștia experimentează lumea;
- Zonele din creierul uman care sunt implicate în realizarea alegerilor sunt activate cu mult timp înainte ca noi să devenim conștienți de faptul că am făcut o alegere. Așadar, deciziile “se produc” înainte da e fi “luate” în mod evident. De fapt, judecățile inconștiente nu numai că au loc înaintea celor conștiente, dar le și îndrumă pe acestea din urmă;
- Condițiile fizice, sociale și psihologice, împreună cu starea emoțională a consumatorului – elemente care alcătuiesc ceea ce cercetătorii numesc context -, modelează în profunzime interpretarea de către consumatori a imaginilor, dar și a sunetelor, mirosului și a altor informații senzoriale pe care le primesc;
- Toți presupunem că amintirile ne aparțin în mod inerent, că acestea reflectă realitatea cu acuratețe, că rămân sub controlul nostru conștient și că nu ne influențează decât atunci când “le invocăm” sau “ne vin în minte”. Și totuși, cercetările de ultimă oră din domeniile psihologiei, biologiei, sociologiei și neuroștiinței ne dezvăluie că presupunerile noastre referitoare la memorie sunt, în cel mai bun caz, instabile. Amintirile sunt flexibile: acestea nu numai că se estompează și dispar în timp, dar se și modifică de fiecare dată când ne vin în minte, odată cu fiecare nouă experiență umană;
- Viața are nevoie de miturile create de memorie.
Cu părere de rău pe elefant.ro și emag cartea nu mai este pe stoc. În Republica Moldova aceasta este în stoc pe polirom.md. Cei care doresc neapărat să o citească și nu au o problemă cu formatul, există alternativa de a o găsi pe goodreads.com.
Leave a Reply